Iskolánkban elindult a robotika szakkör

A szakkört vezeti: Sorgerné Berényi Aranka

 

LEGO robotika a köznevelésben

 

A digitalizálódó gazdaságban és társadalomban jelentős alapkészségévé váltak a digitális készségek. A társadalmi és munkaerőpiaci érvényesülés egyre inkább a digitális eszközök kezelésiképességétől függ.

Növekvő jelentőségük ellenére a társadalmon belül a digitális készségek jelentős különbségeket mutatnak a területi és szociális helyzettől függően, amely növeli a társadalmi egyenlőtlenséget azáltal, hogy a digitális készségekkel rendelkezők könnyebben és gyorsabban érnek el bizonyos szolgáltatásokat, előnyöket, míg a digitális készségekkel nem, vagy csak korlátozottan rendelkezők jelentős hátrány elszenvedői. Az esélyteremtés miatt is fontos, hogy az oktatás és a képzés kiemelten kezelje a digitális készségek átadását.

Az algoritmus olyan konkrétan meghatározott véges sok művelet sorrendje, amelyek végrehajtása elvezet a feladat (a probléma) megoldásához. A problémamegoldás, amely során elemi részekre bontjuk, analizáljuk a feladatot, majd a megoldásnál a lényegi elemek kiemelésével keressük a megoldáshoz vezető utat, több különböző megközelítést is magában hordoz, amely elvezethet egy elfogadható eredményhez

A kreativitás fejlesztésére vitathatatlanul egy olyan eszköz talán a legalkalmasabb, amely története során játékként indult, de az oktatás hamar felismerte a benne rejlő lehetőségeket. A LEGO a konstrukció ötletessége olyan eszközt hozott létre, amely nagyszerűen alkalmas algoritmikus gondolkodás fejlesztésére.

A létrehozott eszköz egy programozható minikomputert használ, amely szenzorain keresztül érzékeli környezetét, megírt programja segítségével reagálhat rájuk, és a LEGO kreativitását használva csak az emberi fantázia szab határt a benne rejlő konstrukciós lehetőségeknek. Ez az eszköz a MINDSTORMSâ névre keresztelt robot.

A robot működését tekintve úgy képzelhető el, hogy készítünk egy konstrukciót, általában a célfeladatra, mindehhez LEGO építőelemeket használva. Beépítjük a konstrukcióba a robot agyát képező minikomputert, amelyhez szervomotorokat és a környezet fizikai, kémiai jellemzőit mérni tudó szenzorokat kapcsolhatunk. Egy számítógépen elkészítjük a robot programját, amely a szenzorokból érkező adatokat értelmezi és az utasításoknak megfelelően vezérli a motorokat

Az elkészült programot a robotra feltöltve autonóm módon képes a működésre a programjának megfelelően.

A hibakeresés a problémamegoldás lényeges összetevője. Nem véletlenül ez a PISA mérések problémamegoldás területének egyik hangsúlyos eleme.

 

Sorgerné Berényi Aranka

image_pdfimage_print