Örömre nevelni
Örömre nevelni
Winkler Márta interaktív előadást tartott a mezőkövesdi óvó- és tanítónőknek a Szent István Katolikus Általános Iskola könyvtárában, október 13-án. A nehezen kezelhető, magatartászavaros gyerekek iskolába integrálása volt a téma.
Márta már a hatvanas években egész máshogy képzelte el a nevelést, mint az akkori oktatásirányítók, szakfelügyelők és tanítók többsége. Számára a legfontosabbak a gyerekek. Rádöbbent, hogy a hatékony tanítás, fejlesztés, nevelés központjában nem a tantervnek kell állnia. Sokkal lényegesebb, hogy a tanulók túlfegyelmezés nélkül, szabadon megnyilvánulhassanak. Az érzelmi biztonság a központi, így az iskola nem kaloda, hanem barátságos fészek lesz diákjai számára. 1988-ban megalapította az első magyar alternatív iskolát, a Kincskeresőt. Itt a hosszú évek tapasztalataiból kiszűrt, egyedi tanítási technikákból összegyúrt pedagógiai módszerét alkalmazzák a mai napig. Alapja a személyre szabott tanítás, a szeretet, a rengeteg mozgás és a zene. Ezeken kívül a matematika tárgy oktatása során is megannyi újítást bevezetett. Kimagasló pedagógiai munkásságát számos díjjal jutalmazták, néhány közülük: Beke Manó-díj, Apáczai Csere János-díj és Eötvös József-díj. Továbbá 2009-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjét.
Az előadást barátságos, egyben varázslatos légkör jellemezte. Winkler Mártának már a belépője sem volt mindennapi. Dallal köszöntött minket, majd együtt énekeltünk és bemutatkozásképp táncoltunk is. Mint később elmondta, tanítványai nevét mindig dalban kéri, így már az első testi kontaktus alkalmával képet kap a jellemükről, az aktuális érzelmi állapotukról. Az esetleges feszültségeket a későbbiekben fel tudja oldani rengeteg játékkal, dalolással és zenéléssel, melynek alapjai az alsó tagozatban a népdalok, népköltések. Tapasztalata szerint a legtöbb nehezen kezelhető gyermek egy idő után nyitottá válik az együttműködésre. Pedagógusként tudjuk, hogy minden diáknak más a viselkedésmódja, mindegyiküknek különböző utat kell bejárnia a tudás megszerzéséig. Ezt a sokszor rögös, és nehéz ösvényt megkönnyíthetjük, ha játékokon keresztül tanítjuk őket. Az örömteli közösségi pillanatok átélése közben élménnyé válik a tanulás is. Erre Vekerdy Tamás, neves pszichológus is többször felhívta a figyelmet: ahogy a szó elszáll könnyedén, a szóba kötött tananyagot is hamar elfeledjük, egyedül az élmény az, ami megmarad bennünk. Néhány játék megtanítása után Márta még tanácsokkal látott el minket. Kihangsúlyozta, hogy a nevelés gyakorlatilag önnevelés is, hiszen a saját lelkünket is ápolunk kell annak érdekében, hogy tudatos mintát tudjunk közvetíteni. Legújabb könyvében még számos tapasztalatát megosztja velünk, melynek a címe is elragadó: Örömre nevelni. Mind pedagógusoknak, mind szülőknek jó szívvel ajánlom. Egyik kedvenc idézetem ebből: ”Vallom, hogy a legnagyobb szeretettel lehet és kell határozott irányt mutatni, tartani szülőként, anyaként élve együtt a gyerekekkel, amelynek egyre nagyobb szükségét látom elbizonytalanodó, ki tudja hová siető világunkban.” Pályakezdő tanítóként hatalmas inspirációt kaptam Mártától, hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen az alkalmon. Úgy vélem mindenkinek meg kell fogadnia az alábbi tanácsát: mérhetetlen szeretettel vegyük körül a gyerekeket.
Bencsik Sára