Zöld házirend… a teremtés védelméért
Zöld házirend… a teremtés védelméért
- Iskolánk célja, remélt eredménye (víziója) ökológiai szempontból:
Nincs másik Földünk, ahol élhetnénk, Isten ezt a helyet teremtette számunkra. Vigyáznunk kell rá!
Tanuljunk meg újra rácsodálkozni a természet szépségére, becsüljük meg mint értéket! Isten ránk bízta a világot: „műveld és őrizd!” Felelősséggel vagyunk felruházva, amit csak akkor teljesíthetünk, ha ismerjük a teremtő eredeti szándékát.
Célunk, felébreszteni az Isten iránti hálát a teremtett világért. Továbbá felhívni a figyelmet arra, hogy a világ visszatükrözi Istent, és ezért is tiszteletet érdemel. Rádöbbenteni a diákokat arra, hogy a hála annak az elismerése, hogy a teremtett világ egy olyan nem kiérdemelt ajándék, ami felelősséggel is jár.
Iskolánk egyike a Klebelsberg Kuno által alapított népiskoláknak. 1926-ban az Isteni Megváltó Nővérek gyönyörűséges „tündérkertet” varázsoltak iskolánk udvarán, ami sajnos a II. világháború alatt elpusztult. Ennek szellemében szeretnénk megvalósítani újra, most majd 100 év után ezt a virágos helyet.
- 10 pontos, konkrét elképzeléseink:
I. a) Iskolánk sziklakertjének, virágos részeinek folyamatos karbantartása (hetente más-más osztály végzi ezt márciustól- novemberig)!
b) Magaságyások létrehozása a tornaterem melletti területen. A fűszernövények mellett paradicsom, paprika -és zellerpalántákat is ültetünk, gondozunk – természetesen vegyszermentesen. Termését felhasználjuk a konyhán tízórai, uzsonna mellé. 7. és 8. osztályos tanulók technikaórán végzik ezt a tevékenységet. Locsolás, gondozás a felső évfolyamosok feladata heti bontásban.
c) A magaságyás mellett komposztáló létrehozása (szintén technika és osztályfőnöki órák keretein belül).
d) Az új tornaterem melletti területen az úgynevezett méhlegelő létrehozása. Itt a rovarok, poszméhek és pillangók a virágos réten sok nektárt, virágport gyűjthetnek. Ezen a domboldalon a frissen hozott termőföldbe ültetünk: kakukkfüvet, zsályát, rozmaringot, levendulát, körömvirágot, harangvirágot, dísznapraforgót, őszirózsát, nárciszt, virágmagokkal teli fűkeveréket. Tavasztól őszig már az alsós tanulókkal is megfigyelhetjük a rovarok szorgos munkáját. Ezt a legelőt úgynevezett „kartonpapír” módszerrel hozzuk létre és évente kétszer kaszáltatjuk le.
II. a) Fára feltehető rovarhoteleket helyezünk ki. Jó lehetőség ez arra, hogy megfigyeljük a rovarok munkáját, életét.
b) Az osztályonkénti téli madáretető kihelyezése eddig is szívügyünk volt. Az etetők újrahasznosított anyagból készülnének (gyerekek keze nyomán) és hetente kerülnek bele magvak a téli időszakban!
III. Törekedni kell arra, hogy osztályonként legyen egy „zöld sarok”, aminak felelősei és gondozói a gyermekek!
IV. Az iskola mindkét szintjén legyen egy ÖKO- faliújság, ami elsősorban a világnapokon (Madarak és fák napja; Víz világnapja; Föld napja; Állatok világnapja) fontos információkat tartalmaznak.
V. A Kertbarátok Civil Szervezetével eddig is jó kapcsolatot ápoltunk. Minden év harmadik szeptemberi hétvégéjén zöldség- és gyümölcsnapokat szerveztek. A mi első osztályosaink nagyobb ültető tálban élő virágokból tündérkertet varázsoltak. Az alsó osztályos tanulók pedig zöldségbábokat készíthettek, ezeket meg is lehetett kóstolni. Évente kétszer az iskolai gyümölcsprogram keretében a tanulók többféle gyümölcsöt és zöldséget kóstolhatnak meg.
VI. a) Minden évben papírgyűjtést szervezünk május utolsó csütörtökén, a szülők és a gyerekek igen aktív részvételével.
b) A használt elemek gyűjtése már évek óta folyamatos.
c) Használt olaj gyűjtése a bejáratnál lévő konténerbe.
VII. A szülőktől kért fénymásolópapír, rajzlap, írólap, füzet újrahasznosított alapanyagból legyen előállítva! Ugyanígy a családi nap és a farsang evőeszközei is!
VIII. a) A PET palack kupakjait néhányszor már eddig is gyűjtöttük, és az így befojt összeget felajánlottuk egy arra rászoruló gyermeknek. Továbbra is karitatív módon folytatjuk a gyűjtést. A gyűjtés propagálása és elszállításának megszervezése az alsós nevelők feladata!
b) Szeretnénk központi helyen kihelyezni mechanikus palackprést, amivel a PET palackok tárolását megkönnyíthetnénk.
IX. a) Jól működik a nagyokból álló 3 fős energiaőr is, akik a szünetekben figyelmeztetnek az villany lekapcsolására.
b) Havi 1 nap legyen energiatakarékos. Ekkor a tanításunk során semmilyen digitális eszközt nem használunk!
X. a) Az alsós osztályok látogatást tesznek a Poroszlói Ökocentrumba.
b) Évente egyszer (április-május) együtt vagy osztályonként felkeressük gyalog vagy kerékpárral a kültéri szakrális emlékhelyeket, kereszteket. (Mezőkövesd és környékén közel 10 ilyen kereszt áll.) Ezáltal a környékét tisztábbá, szebbé tennénk! Ezzel is bekapcsolódunk a Millió lépés Magyarországért programhoz is, aminek iskolánk is tagja.
- Meg tudjuk csinálni? Biztosan…!
Szeretnénk, ha diákjaink számára természetessé válna az egészség- és környezettudatos életmód, az igazságos társadalmi berendezkedés iránti igény, továbbá a globális és lokális kihívások iránti nyitottság, valamint aktívan tudnának tenni a felismert problémák megoldásáért. Igyekszünk elérni, hogy az iskolában megszerzett tudást és értékrendet a tanulóink családjuk vagy tágabb környezetük felé is közvetítsék.
Mindenkinek a maga helyén és a maga feladatkörében részt kell vennie a közjó előmozdításában. Ez mindenki kötelessége. A lustaság és a nemtörődömség nemcsak helytelen, hanem bűn is.
Célunk az oktatás során, hogy olyan gondolkodásmódot formáljunk a gyermekekben, ami aktív cselekvésre buzdítja őket! Ehhez önfeláldozó szeretetre, nagylelkűségre van szükség!